Missie
De omroep voor ons
AVROTROS is de omroep voor ons. Hiermee onderstrepen we dat we er echt voor iedereen zijn. Wie je bent, waar je vandaan komt en hoe je bent opgeleid is niet belangrijk. AVROTROS is er voor iedereen en wil Nederland verenigen.
Wat doet AVROTROS?
AVROTROS ondersteunt de samenleving door ons land te verrijken met een breed aanbod van toegankelijke programma’s over kunst en cultuur, wat bijdraagt aan binding en beschaving. We werken aan een goed geïnformeerde, veilige en rechtvaardige samenleving en komen in actie als deze wordt ondermijnd. We voelen ons verantwoordelijk voor het collectief en stimuleren daarom in al onze programma’s en activiteiten de gezamenlijke beleving van alle inwoners.
Zo doen we dat
De programma’s en activiteiten zijn herkenbaar door de toegankelijke toon en vorm, waardoor iedereen mee kan doen. De content van AVROTROS wordt altijd onafhankelijk gemaakt, is van hoge kwaliteit, en uitnodigend en constructief van aard. Met onze content en activiteiten faciliteren we interactie en ontmoetingen en stimuleren we een actieve deelname aan onze samenleving
Afgelopen jaar
AVROTROS is met zijn programma’s en content nog meer gaan focussen op de speerpunten Cultuur en Rechtvaardigheid. Met deze speerpunten bereiken we het grootste deel van de inwoners van Nederland, inspireren en verbinden we hen en komen we voor ze op als dat nodig is. Ongeacht hun achtergrond of voorkeuren, omdat AVROTROS altijd onafhankelijk opereert.
AVROTROS heeft in een sterk veranderend medialandschap en ondanks een nog niet goed werkende nieuwe genrestructuur bij de NPO een zeer goed jaar achter de rug op programmatisch gebied, zowel qua inhoud als qua uren zendtijd en bereik. Dat is ook terug te zien in de positieve waardering en ondersteuning van, en interactie met, de Nederlandse bevolking en mensen in het buitenland. Buiten onze landsgrenzen worden Nederlandse podia en cultuur zeer gewaardeerd en gepromoot dankzij o.a. het ‘AVROTROS Klassiek’-YouTube-kanaal. Dit kon alleen tot stand komen dankzij het hoge kennisniveau en de grote betrokkenheid van de medewerkers bij AVROTROS op het gebied van Cultuur en Rechtvaardigheid. Het kanaal is opgezet door zowel AVROTROS in huis als in zeer goede samenwerking met externe producenten en de SOM (Stichting Omroep Muziek). Met als resultaat een eindproduct van hoge kwaliteit, dat in 2022 heeft bijgedragen aan het succes van AVROTROS.
Op bestuurlijk niveau is er in 2022 erg veel tijd en energie gaan zitten in de samenwerking met de NPO en SOM en in de toenemende administratieve en bureaucratische handelingen die hierbij komen kijken. Na een stroef begin lijkt met het aanstellen van een nieuw bestuur en bijbehorende filosofie bij zowel de NPO als de SOM nu een positieve wind te waaien, waarbij minder wordt gestuurd op macht en meer op samenwerking. Of deze wind blijft waaien zal de toekomst moeten uitwijzen. AVROTROS blijft in ieder geval zijn constructieve houding in het publieke bestel uitdragen, in het belang van de Nederlandse bevolking en met de culturele sector in gedachten. Vanzelfsprekend hoort hier ook bij dat AVROTROS kritisch naar zichzelf, collega-omroepen en het bestel blijft kijken – zoals wij dit ook in 2022 hebben gedaan – op een manier die past bij de grootste omroep van Nederland, met het hoogste bereik bij zowel jong als oud.
De samenwerking met PowNed is ingericht als organisatorische samenwerking. AVROTROS en PowNed delen onder meer de financiële administratie, marktonderzoek, ICT, het bestuurssecretariaat, juridische zaken en personeelsadministratie. Door deze samenwerking wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan een bestuurbare en doelmatige publieke omroep. Daarmee blijft echter ook de externe pluriformiteit van ons publieke omroepbestel behouden, doordat beide omroepen elk vanuit hun eigen missie en identiteit programma’s blijven maken.
Personeel
Over het hele jaar genomen waren er in 2022 gemiddeld 364 fte’s in dienst (387 in 2021).
AVROTROS heeft in de post-covid-periode het thuiswerkbeleid verder doorontwikkeld. Doordat medewerkers tot 50% thuis kunnen werken, ontstaat een meer gezonde werk-privébalans. Uit het Medewerker Belevingsonderzoek valt te constateren dat bij het personeel de beleving, betrokkenheid en loyaliteit andermaal zijn toegenomen. AVROTROS kan met trots melden dat door het steeds sterker ontwikkelde personeelsbeleid en de daaruit voortvloeiende verbondenheid met de organisatie die door het personeel wordt gevoeld, het ziekteverzuim in 2022 nog altijd laag is gebleven. Het voortschrijdend ziekteverzuim in 2022 lag met 3,81% weliswaar hoger dan in 2021 (2,79%) maar is nog altijd laag en ligt aanzienlijk onder het landelijk gemiddelde.